Manieren om personeel te zoeken

Slim personeel werven

Personeel zoeken; zelf doen of uitbesteden?

Het uitbesteden van de werving en selectie van nieuw personeel kan je als werkgever of HR-manager veel tijd en geld besparen. Om verschillende redenen kiezen bedrijven en organisaties er echter voor om het aantrekken van nieuw personeel zelf uit te voeren. In dit artikel geven we enkele tips om dit succesvol vorm te geven. Mocht je er zelf niet uitkomen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag op weg.

Een duidelijk en concreet functieprofiel voor een openstaande vacature

Als werkgever is het essentieel om duidelijk, concreet en gedetailleerd in beeld te hebben waar je precies naar op zoek bent. Over welke kennis, vaardigheden en competenties dient de kandidaat te beschikken? Wat worden zijn/haar taken en verantwoordelijkheden binnen de betreffende functie? Wees hierin zo specifiek mogelijk. Naar aanleiding van het functieprofiel kan er een passende vacaturetekst worden geschreven. Zorg ervoor dat de kerncompetenties helder worden geformuleerd en een prominente plek krijgen binnen de functieomschrijving. Hierdoor creëer je de juiste verwachtingen bij geïnteresseerden.

Betrek je huidige personeel bij het zoeken naar nieuw personeel

Je huidige medewerkers kunnen ook worden ingezet bij het werven en selecteren van nieuw personeel. Betrek ze daarom bij dit proces. Vraag hen bijvoorbeeld of ze kandidaten uit hun eigen netwerk kunnen voordragen. Doordat je huidige personeelslid de potentiële nieuwe medewerker(s) al kent, heb je direct een goede referentie. Daarnaast kun je ook aan je huidige medewerkers vragen of ze de openstaande vacature willen delen op hun eigen social media kanalen. LinkedIn leent zich hier perfect voor. Dit zorgt vaak voor een groot bereik van de openstaande vacature. Ook kan het heel waardevol zijn om je huidige medewerkers een rol te geven in de sollicitatieprocedure en ze te laten aansluiten bij de sollicitatiegesprekken. Dit zorgt vaak voor een andere dynamiek in de gesprekken. En onthoud; je huidige medewerkers zijn – in de meeste gevallen – degenen die het meest met de nieuwe medewerker te maken gaan krijgen. Een ‘goed klik’ is daarom belangrijk.

Plaats ook de mogelijkheid voor ‘open sollicitaties’ op de bedrijfswebsite

Heb je momenteel geen openstaande vacatures? Dan kan het nog steeds waardevol zijn om de mogelijkheid voor ‘open sollicitaties’ op de bedrijfswebsite te vermelden. Door als bedrijf de mogelijkheid te bieden voor het reageren op open sollicitaties, kun je reacties krijgen van getalenteerde mensen waar je contact mee kunt opnemen als er een vacature vrijkomt. Zo kan het werven van personeel in de toekomst alleen maar gemakkelijker worden. Het is overigens wel van belang om te vermelden hoelang gegevens van geïnteresseerden worden bewaard.

Schrijf een wervende en originele vacaturetekst

Veel vacatureteksten lijken op elkaar en staan boordevol clichés. Aan jou de taak om op te vallen in de massa. Presenteer je bedrijf; laat zien waar je voor staat, wat je ambities zijn, wat belangrijke pijlers binnen de organisatie zijn en wat de nieuwe medewerker voor het bedrijf kan betekenen. Durf bij het opstellen van een vacature ‘out-of-the-box’ te denken; ga op zoek naar een originele vorm. Misschien dat je de vacaturetekst vanuit het gezichtspunt van een medewerker kunt schrijven of misschien is een vacature in de vorm van een video wel een goede optie voor jouw bedrijf? Ook is het mogelijk om hiervoor een professionele tekstschrijver of content creator in te schakelen.

Benader mensen direct

De beste manier om de juiste mensen te vinden is om geschikte profielen direct te benaderen. Doe dit zeker als de juiste mensen niet op een vacature reageren. Met recruitment software kunnen wij deze profielen voor elk bedrijf selecteren en benaderen.

Slim personeel werven door Recruitment Center

Wanneer het niet lukt om zelf geschikt personeel te vinden, kan een recruitment organisatie vaak uitkomst bieden. Zorg er bij het kiezen van een recruiter voor dat deze goed bij jou en je bedrijf past.

De recruiters van Recruitment Center zijn experts op het gebied van werven en selecteren van nieuw personeel. Wij krijgen energie van het selecteren van de beste kandidaten voor een vacature.

Heb je vragen of wil je meer informatie over onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag aan de slag met de zoektocht naar nieuw personeel voor jouw bedrijf of organisatie.

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
manieren om personeel te vinden
Luc de Boer

Luc de Boer

Luc de Boer is recruiter bij Recruitment Center. Luc wordt vaak ingezet als tijdelijke recruiter bij organisaties met veel vacatures. Daarnaast schrijft hij graag over de dynamische wereld van werving en selectie.

Vrijblijvend advies over jouw recruitment vraagstuk? Plan een teams meeting.

Vragen?

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.